Recenzia: Nikon 16-85mm / F3.5-5.6G Nikkor s výbornou stabilizáciou

0
2256

Nikkor 16-85 testObjektív Nikkor 16-85mm / F3.5-5.6G je výkonný 5,3x zoom s ohniskovými vzdialenosťami 16-85 mm určený pre jednooké zrkadlovky DX. Vo všeobecnosti má ísť o univerzálny objektív, ktorý aj reálne možno použiť vlastne všade, do všetkých podmienok. Z osobného používania v trvaní približne dva týždne vyšiel pomerne dobre. Pri priblížení, aj pri oddialení, zaostrenie reaguje okamžite a vyhotovuje ostré snímky, k čomu dopomáha VR druhej generácie. Pri fotení z ruky si poradí s čímkoľvek. Ostré portrétové snímky mohli vystriedať už za pár sekúnd bežné náhle snímky ulice, obe ostré a čisté. Minimálny odpad a takmer vždy ostré a kvalitné snímky s bystrým ostrením. Objektív možno čiastočne označiť za profesionálny, hoci na tento prívlastok by sme potrebovali ešte vyššie vlastnosti. Dá sa hovoriť o úspešnom modeli, ktorý nesklame ani začínajúceho, ale aj pokročilého fotografa.

Ukážka priblíženia a efektu detailu na kvet cibule, viditeľný bukeh

Tento objektív bol zatiaľ prvý lepší zoom využívaný na mojom modely tela D3000. Ako o niečo ťažší objektív, než klasický setový 18-55mm priniesol viac váhy do ruky. Využívaný bol prevažne na rýchle fotenie bez veľkých nastavení. Bezproblémovo si poradil v každom jednom prípade nutného rýchleho zaostrenia cez automatický režim. Veľmi rýchle zaostrenie vždy spracovalo, čo bolo v danej chvíli nutné. Menšie komplikácie so zaostrením som pozoroval v prípade fotografovania predmetov s rovnakou farbou, kde sa ťažko hľadal zaostrovací bod. Vždy sa však podarilo docieliť ostré snímky s perfektnou ostrosťou hrán a prechodov farieb na výsledných fotografiách. Fotografovanie cez manuál mi osobne nešlo hneď podľa osobných predstáv. Mne doteraz známe postupy a obľúbené nastavenia na tomto objektíve docielili miestami veľmi preexponované fotografie, ktoré som často ťahal do mínusových hodnôt, aby vytvorili požadovanú kvalitu. Najmä v prípadoch, kedy som vo fotografii potreboval bielu a ďalšie vlastnosti podľa seba som potreboval manuálne nastavenie.

Útesy v Murdeire a priblíženie rovnakého miesta, ostrov Sal, Kapverdské ostrovy

Zaostrovanie
Zaostrovanie je veľmi tiché, rýchle a presné. Presnosť nemusí byť stopercentná v prípadoch maximálneho priblíženia ZOOMu. AF motor zaostruje spoľahlivo. Pri jasných blízkych plochách, napríklad pri fotografovaní malej muchy v strede bieleho papiera prekvapivo objektív zaostril. Pri blízkom papieri nemusí dôjsť k jeho zaostreniu, keďže fotoaparát ani netuší, čo vlastne na čistej bielej ploche zaostriť. V mojom prípade na modeli tela D3000 však prístroj neoznámil problém a spúšť po opakovanom stlačení aj bez zameraného bodu urobila snímku. Manuálne zaostrovanie môže byť mierne tuhé. To je pre mnohých hodnotiteľné rôzne. Napríklad mne tuhé ostrenie vyhovuje a tak zároveň možnosťou určitej istoty v polohe.

Detail na včelu opeľujúcu bodliak, ICO 200, f/5.6 a čas 1/400 s

VR II
Redukcia vibrácií druhej generácie je jeden z prvkov, ktorými sa objektív môže pýšiť a je naozaj pravdou, že pri testovaní ostrosti snímkov z autobusu cez zatvorené aj otvorené okno, zaostroval bežným okom nerozoznateľne od snímkov v pokoji. Stále však z ruky. Pri približovaných fotografiách z pestrých testov z ruky sa mi nepodarilo nájsť odpad. Objektív obsahuje dva režimy redukcie. Manuálne prepínanie z boku na objektíve umožňuje prepínať medzi ACTIVE a NORMAL režimom. Práve aktívny je určený na snímky z idúceho auta a v situáciách, kde oceníte „pomoc“ so stabilizáciou.

Fotografie pri automatike z okna auta počas jazdy

Ľudia na fotografiách a bukeh
Fotografie ľudí a postáv sa na objektíve podarili pri celkových 80 záberoch v 80 prípadoch. To sa dá pokladať za úspech. Pekné a ostré fotografie zachytávajúce tváre a postavy ľudí s reálnymi farbami, to je vlastne to, čo človek potrebuje pri rýchlej reportážnej fotografií, alebo pri objavovaní sveta na cestách. To všetko aj bez nutnosti poznať komplikované nastavenia.

Rýchla fotografia tvárí: ISO 200, f/5.6, čas 1/400

Potešujúce sú na objektíve jeho vlastnosti využiteľné pri portrétovej fotografii, aj keď sa prioritne týmto vlastnosťami možno objektív ani nepýši. Rôzna vzdialenosť predmetov pred a za fotografovaným človekom, či objektom a pri priblížení objektívu tradične stráca na ostrosti, aby vynikol zaostrený predmet. Svetlo f/5.6 po priblížení prinesie bukeh, ktorý samozrejme závisí aj od vzdialenosti pozadia. Túto schopnosť som bohato využil pri 16-85mm, kde sa na zaostrenom človeku dá rozoznať aj na niekoľko metrov s pekne ostrou detailnosťou pokojne aj meno na menovke. Jednu portrétovú snímku pripájam aj nižšie s nie úplným priblížením a nie tak dokonalým bukehom. Slušná fotografia sa podarí aj bez veľkej matematiky. Už automatika a možno dve sekundy, ktoré spočívajú v priblížení a zaostrení, sú základom peknej snímky.

Viacero ukážok peknej práce objektívu pri fotografovaní postáv (krajšie na požiadanie 🙂

Balenie a rozmery
Typická zlatá krabica obsahuje objektív istený dvoma kartónovými panelíkmi. Clona je spolu s textilným vreckom balená v škatuľke. Šrobovacia clona je pripojiteľná aj opačne (fotoaparát je schovávateľný do brašne). Dokumentácia a záručný list je súčasťou.
Hmotnosť optiky je približne 485 g a rozmery: 72 x 85 mm.

Ukážka priblíženia: fotografia izby s výhľadom von bez priblíženia

Ukážka priblíženia: fotografia izby s výhľadom von s priblížením do polovice

Ukážka priblíženia: fotografia izby s výhľadom von s plným zoomom

Plusy
– veľkým plusom sú nepochybne ostré snímky a kresba fotografii
– univerzálnosť použitia objektívu, najlepšie však pre krajinky, architektúru a väčšie zábery
– ohnisko
– plné fungovanie aj na slabších strojoch, keďže má vlastný motorček
– veľmi čisté, rýchle a hladké, takmer nepozorovateľné ostrenie
– vysoká úspešnosť dobrej snímky, prípadne 100% úspešnosť, v závislosti od svetelných a iných podmienok
– redukcia vibrácií druhej generácie
– zoom a použiteľné schopnosti portrétového objektívu

Mínusy
– možno by objektívu neublížilo nižšia zaostriteľná vzdialenosť, než len 0,38 m / 38 cm.
– svetelnosť by mohla byť lepšia
– pri manuálnych nastaveniach neplatí všetko to, čo sa človek naučil pri slabších objektívoch

Verdikt a pre koho je určený?

Večerná fotografia nevyzerá príliš ako večerná. ISO 800, f/5.6, čas expozície 1/50 s

Objektív je určite dobrou voľbou pre nie len začínajúceho, ale aj pokročilejšieho amatéra. Ponúka totiž za menej peňazí vlastnosti profesionálnych objektívov. Výzorovo možno neurobí dojem medzi lajkmi, ale fotovzdelanejší človek pochopí, že sa v ňom ukrýva zopár zaujímavých vlastností. Z hlavných celkov je aj vyššie vidieť, že plusov je jednoznačne viac a mínusov, ktoré zväčša vyplývali zo slabého tela na testovanie (D3000) a vyšších nárokov pri rôznom testovaní, je skrátka menej. Optika sa vyznačuje dobrou kvalitou snímkov, v ktorých bude kvalitatívne prevažovať fotografia exteriérová. Pri svojej univerzálnosti veľmi rýchlo reaguje na zmeny, ostrenie je perfektné a v poslednom čase na mňa práve tu spravilo najlepší dojem. Pre lepšie vysvetlenie práce je k článku tradične pripojených zopár amatérskych snímkov. Stiahnuť si ich môžete na odkaze nižšie.

Viacero fotografií prírody na ostrove Sal, Kapverdské ostrovy

V spolupráci
Nikon 16-85mm / F3.5-5.6G Nikkor poskytol predajca fototechniky Megafoto.sk