Výroba filmu je oveľa viac zložitá, ako si bežne môžeme predstaviť. Zároveň je to však profesia veľmi zaujímavá, neustále plná nových vecí. Ťažko sa totiž dá nudiť a pokladať filmárčinu za jednotvárnu robotu. Úspešný film vynáša a na svoje si vtedy prichádzajú azda všetci podieľajúci sa na jeho výrobe a s dobrou zmluvou. Už sme si povedali niečo o rôznych oblastiach filmovej výroby. Nezabúdame však ani na podstatnú časť filmu a to sú financie. (ilustračný obrázok, plagát filmu Piráti z Karibiku na konci sveta)
Cena filmu
Že film stál niekoľko miliónov dolárov sa nám často ani nechce veriť. Pravdou však je, že výroba filmu je veľmi nákladnou záležitosťou. Zháňanie produkcie a sponzorov je dôležitou ale aj problematickou časťou každého filmu a vôbec rozhoduje, či sa s filmom začne, alebo nie. Peniaze sú aj dôvodom, prečo u nás nevzniká nič, respektíve nič poriadne. Film nepredražujú len honoráre hercov, ale aj miesto konania, doprava, bežné náklady a rekvizity. Málokto si číta záverečné titulky, no ak sa na filme podieľal, očakáva tam svoje meno. Naša milá televízia JOJ túto radosť aj vo filme činným Slovákom kazí odrezaním titulkov, Markíza zas len občas. Zdajú sa vám nekonečné? Teraz si predstavte každého oceniť honorárom podľa zásluh. Ide o hercov, komparz, o rôznych vodičov, ktorí sa starali o presun hercov a kostýmov, donášku techniky. Na filmoch spolupracujú externé firmy, ktoré sa postarajú o počítačové efekty, alebo technológie. Nejeden film potrebuje najať špecialistov na kostými, masky, maskérov, stylistov, kaderníkov.
Známy rebríček najdrahších filmov sveta hovorí o filme Piráti z Karibiku na Konci sveta ako najdrahšom doteraz natočenom. Nakrútenie malo stáť 336 miliónov dolárov. Za pirátmi má byť Titanic s 290 miliónmi a Spider-Man 3 s 289 miliónmi dolárov. Ďalej film Tangled s 277 miliónmi dolárov a Harry Potter a polovičný princ s cenou 271 miliónmi dolárov. Na šiestom mieste sa drží až do príchodu Titanicu (1997) kraľujúci a slávny film Vodný svet (1995) s Kevinom Costnerom v hlavnej úlohe s cenou 262 miliónmi dolárov. Siedme miesto majú Piráti z Karibiku a truhlica mŕtveho muža s 259 miliónmi. Osmičkou je Avatar s 257 miliónmi dolárov, ďalej John Carter s 250 miliónmi dolárov a na desiatom mieste s cenou 246 miliónov dolárov sú spoločne King Kong a Spider-Man 2.
Ilustračné video: Film Počiatok s Leonardom di Capriom nakrúcaný na množstve rôznych miest na rôznych miestach dopĺňaný aj počítačovými efektami.
Na príprave scén pracuje množstvo ľudí, umelcov, odborníkov a pri tom všetkom musí byť neustále záchranár, prvá pomoc a odborný dozor. Väčšie projekty si volajú na odborné poradenstvo psychológov, lekárov a právnikov. Najmä pre prípady, aby sa film v samotnej výrobe, ak nie ešte pri scenári, vyhol šialeným chybám logiky a vo vyjadreniach, ak už teda má vo filme niekto hrať právnika, či lekára. Ak filmárov do svojich priestorov nemocnica nevpustí, postavia si vlastnú v štúdiu. Steny, zariadenie a osvetlenie… na to všetko sú bežné veľké štúdiá pripravené. Pripravený musí byť aj veľký tím ľudí, čo sú schopní plniť termíny a upravovať tak pokojne priestor veľký 30×50 metrov na toľko rôznych chodieb, až to vyzerá ako veľká nemocnica. Vo videu vyššie pri nakrúcaní filmu Počiatok vidieť, že nezabudnuteľná hotelová chodba nebola hotelom ale len štúdiovým tunelom. Práve štúdiá a veľké hangáry ponúkajú spolu s bohatým výberom kulís filmárom nevyčerpateľný zdroj miest, budov a svetov. Nuž a čo nejde vytvoriť fyzicky, to dorobia počítačom. Film vyvolá dojem veľkého cestovania a výprav. Pritom môže ísť len o vizuálnu prácu a premenlivosť štúdia. Napríklad seriál Pohotovosť, Priatelia, Alf a vlastne takmer všetky situačné komediálne seriály (sit-comy) sa odohrávajú v štúdiu na pódiu veľkom naozaj len pár štvorcových metrov. Ten slávny vynútený smiech ľudí z publika má tak svoje (väčšinové) vysvetlenie.
Ilustračné video: nakrúcanie seriálu Priatelia a jeho záver
Dane a poplatky
Film do určitej miery predražia aj poplatky a dane. Za nakrúcanie v hlavnom českom meste samozrejme filmári na daniach zaplatia viac ako na Slovensku, no ide najmä o to, čo sa vo filme objaví a my toho moc čo ponúknuť zahraničnej produkcii nemáme. Miestom nakrúcania filmu by však boli radi mnohé slovenské mestá a aj s odpustenými daňami. Najmä, pokiaľ film prinesie popularitu. Veď kde by boli Hoštice, ak by neexistovala slávna trilógia a dnes známy festival?
Mysleli ste si, že ktokoľvek môže prísť do Central parku v New Yorku a začať nakrúcať svoj vlastný film? Do určitej miery to môže byť pravda, ak ste amatér, film nemá známu produkciu a nemienite na tom zarábať. Veľký štáb rozložený niekde pri trávniku zaberajúci niekoľko chodníkov, ktorý bude ľuďom brániť v slobodnej prechádzke po miestach, kde každé ráno chodí kŕmiť holuby, to sa už prehliadnuť nedá a okrem daní mestu sa rieši aj niekoľko povolení. Ničím výnimočným pri filmoch nie je aj povolenie ochranárov, majiteľov všetkých pozemkov ba dokonca aj majiteľov budov, pokiaľ tvoria podstatnú súčasť filmu.