Super-laser z Hviezdnych vojen by už nemusel byť až také sci-fi

Štúdia spájania lúčov v diamante

Vedci z  Univerzity Macquarie v Austrálii objavili metódu na znásobenie výkonu lasera využitím diamantu. Tým ukázali, že prístroj podobný super-laseru z Hviezdnych vojen by už nemusel byť iba vedecká fantázia.

Dsbeamtube5

Štúdia, ktorú zverejnili v časopise Lasery a fotónová fyzika (Laser and Photonics Reviews), predstavuje koncept, ktorý pripomína sci-fi laser zo základne Hviezda smrti známej zo seriálu Hviezdne vojny. Výkon viacerých laserových lúčov sa prenáša do jediného intenzívneho výstupného lúča, ktorý sa dá nasmerovať na vybraný cieľ.

Tento vývoj v laserovej technike je využiteľný aj v skutočnom svete, kde sa vysokovýkonné lasery považujú za kľúčový nástroj. Napríklad v oblasti obrany.

Tip redakcie: Star Wars: Aké by boli skutočné náklady na chod Hviezdy smrti

„Vedci pracujú na vytvorení vysokovýkonných laserov pre boj s hrozbami, ktoré súvisia s čoraz väčším rozširovaním nízkonákladových dronov a raketových technológií. Silné lasery sú potrebné aj v kozmickom priemysle, napríklad na poháňanie kozmických rakiet či riešenie narastajúceho problému vesmírneho odpadu, ktorý ohrozuje satelity,“ uviedol spoluautor štúdie docent Rich Mildren.

Kľúčom k vysokému výkonu je umiestnenie ultračistého diamantového kryštálu do bodu konvergencie a samotné lúče sa spájajú v diamante využitím takzvaného účinku spolupráce. Intenzívne svetelné lúče tak sústreďujú svoj výkon vybraným smerom a vyhnú sa problémom s pokrivením, ktoré sa často objavujú v prípade obyčajných laserových technológií s jedným lúčom.

Tip redakcie: Vedci objavili v Mósule zvyšky paláca asýrskeho kráľa Asarhaddona

„Tento objav je z pohľadu techniky veľmi významný. Laseroví odborníci sa totiž už dlhšie usilujú zvyšovať účinnosť nad určitú úroveň a bojujú s obrovským teplom, ktoré pri procese vzniká. Spájanie lúčov z viacerých laserov je pritom jedným z najsľubnejších spôsobov ako túto hranicu účinnosti prekročiť,“ tvrdí doktor Aaron McKay, ktorý pracuje v oblasti výskumu.

Kombinovanie lúčov pomocou diamantu je novou alternatívou k ďalším konceptom, ktoré skúšajú a vyvíjajú odborníci po celom svete. Štúdia spájania lúčov v diamante má však jednu unikátnu výhodu – postup mení aj farbu laserového lúča.

„Vlnová dĺžka nasmerovaného lúča energie je rozhodujúca pre efektívny prenos cez atmosféru a zníženie nebezpečenstva poškodenia očí ľudí respektíve zvierat, ktoré by sa mohli nachádzať v jeho blízkosti,“ vysvetľuje docent Mildren.

Hoci iné materiály preukázali pri spájaní lúčov rovnaké vlastnosti, výber diamantu je kľúčový pre dosiahnutie vysokého výkonu. Prenos energie vnútri prístroja, ktorý sa nazýva Ramanov rozptyl, je obzvlášť silný práve pri použití diamantu. Okrem toho je diamant známy aj svojou výnimočnou schopnosťou zbaviť sa odpadového tepla.

Technické trendy v roku 2017