Vedci v CERN objavili časticu, môže ísť o Higgsov bozón

Vedcom vo výskumnom stredisku CERN sa podarilo objaviť časticu, ktorá sa vlastnosťami podobá na časticu Higgsov bozón. Prevratný objav nemá pre laickú verejnosť, no pre vedeckú významný. Hoci sa vlastnosťami podobá na to, čo očakávali od Higgsovho bozónu, stále to podľa objaviteľov nie je to, čo hľadali a aj preto novú časticu nenazvali bozónom a na meno čaká, pokiaľ nebudú uskutočnené všetky testy a analýzy. Ak sa z testov potvrdí, že ide naozaj o bozón, začne sa zásadný výskum toho, ako vôbec vznikol vesmír, no zároveň začína výskum v oblasti, ktorá vytvára medzník v pozemskej vede.

CERN a jeho vyhlásenie
4. júla vydalo stredisko CERN prehlásenie pre médiá, že s aim podarilo nájsť časticu, vlastnosťami odpovedajúcu Higgsovmu bozónu. Pokiaľ by šlo o hľadanú časticu, dokázalo by to, že všetky preklady vedcov o dovtedy neobjavenej častici boli presné a hypotézy správne. Časticu mali objaviť vedci pracujúci na experimente CMS Atlas.

Čo je Higgsov bozón
Higgsov bozón je cieľom vedcov už 45 rokov a doteraz sa ju nepodarilo objaviť. Odborná verejnosť vie, ako sa má správať a pre vedu má byť dôležitým zdrojom poznania, ako vôbec častice a všetko navôkol mohlo z energie získať hmotnosť. Higgsov bozón má byť vysvetlením vzniku vesmíru. Z energie je totiž schopný vytvoriť hmotu s hmotnosťou. Časticová fyzika mu prikladá vysoký význam. Svoj názov získala od britského fyzika Petra Higgsa, ktorý existenciu častice predpovedal už v roku 1964. V zariadení CERN, ktoré sa nachádza z veľkej časti vo Švajčiarskom podzemí simuluje prúdy protónov, avšak výrazne ich urýchľujú, prekonávajú rýchlosť svetla a nechávajú ich zrážať do seba. Higgsov bozón nie je možné skladovať, pretože jeho doba trvania je krátka. O jeho vzniku však existuje dôkaz v meraniach ako výrazný nárast kinetickej energie. Bozón sa tiež hovorovo nazýva Božská častica, pretože z nej mala vzniknúť všetka hmota.

Vysvetlenie
Toto video si dalo za úlohu pogratulovať vedcom k objavu a zároveň stručne ľuďom vysvetliť, o čo vlastne ide.

Ďalšie video k objavu:

Skôr ako sa CERN vyjadrilo médiám, svet už poznal náznaky veľkého objavu.