V novembri a decembri budeme môcť pozorovať kométu C/2012 S1 ISON

ISON 2013 hubble teleskopOd 28. novembra bude môcť severná pologuľa sledovať úchvatné vesmírne divadlo. Jej smerovanie bude v blízkosti Slnka, kde hrozí, že sa rozpadne. Letiaci objekt v obrovskej vzdialenosti od Zeme však zanechá svetelnú stopu, ktorú bude možné pozorovať najmä v noci, prípadne ak prežije blízkosť Slnka, uvidíme ju zrejme aj počas dňa a to až do Vianoc. Momentálne sa z planét slnečnej sústavy nachádza najbližšie k Marsu. Pri našej planéte najbližšie bude po prelete za Slnkom na vzdialenosť 64 miliónov kilometrov 27. decembra 2013. Presný rozpis a ďalšie čísla o možných umiestneniach kométy pre amatérskych astronómov nájdete na stránkach zaa.org

Kométu C/2012 S1 ISON objavili 21. 9. 2012 v ruskom Kislovodsku Vitalij Nevski a Artyom Novichonok cez Medzinárodnú vedeckú optickú sieť, ktorej anglický názov znie International Scientist Optical Network, čím je známy aj pôvod označenia kométy. Hubblovho teleskopu sa ju darí lepšie pozorovať. Odvtedy sa jej astronómovia venujú aby vypočítali možné riziká pre Zem. Pre nás však žiadne v tomto prípade nie sú, keďže dráha letu sa nepretína s dráhou Zeme. Kométu bude sledovať aj Kysucká hvezdáreň v Kysuckom Novom Meste, od 1. 1. 2013 so zmeneným názvom na krajská hvezdáreň v Žiline (napriek tomu, že sa nachádza v Kysuckom Novom Meste na Kysuciach).

Žiadne UFO, ale skutočná kométa
Objavili sa už aj prvé dohady. Internetom sa šíria rôzne články o tom, že blížiaci sa objekt nie je kométa, ale mimozemská civilizácia, ktorá po priblížení zmení smer a rýchlosť a poputuje na našu obežnú sústavu. Ako jeden z argumentov majú v rukách nadšenci pre fantazírovanie údajnú fotografiu z Hubblovho teleskopu. Ide pritom len o zábery s dlhou uzávierkou, kde pri obrovskej rýchlosti Hubblovho teleskopu nie vždy možno zachytiť svetelný objekt nerozmazaný. Problémom sa zaoberá aj spomínaná Kysucká hvezdáreň, zdroj informácií o Kométe C/2012 S1 ISON.

Comments are closed.