V Arktíde sa našli fosílne tropické pralesy

Sob na Svalbarde Takto vyzerá Svalbard dnes. Pred miliónmi rokov boli krajina a jej podnebie veľmi odlišné. Autor: Bernt Rostad/Flickr CC by 2.0

Svalbard (súostrovie Špicbergy) v Nórsku je známy skvostnými arktickými scenériami, mrazivým počasím a polárnymi medveďmi. Ale nevyzeralo to tam tak vždy. V štúdii, zverejnenej nedávno v časopise Geology, vedci popísali objav fosílneho tropického pralesa na tomto území.

Chris Berry a ostatní výskumníci z Univerzity v Cardiffe našli pri práci v zamrznutých oblastiach pozostatky tropických stromov.

Pred 380-miliónmi rokmi boli kontinenty rozmiestnené úplne inak. Európska pevnina sa nachádza na niekoľkých tektonických platniach a počas miliónov rokov sa tieto platne presúvali. Svalbard bol pred 380-miliónmi rokmi v rovníkovej oblasti.

Fosílne kmene stromov, ktoré vedci vo Svalbarde objavili, boli plavúne – dnes už vyhynutá skupina pradávnych stromov pripomínajúcich mach.

Stromy fosílnych pralesov. zdroj: Cardiff University

Vedci sa domnievajú, že náhla explózia rastu plavúňov v tomto období zapríčinila zníženie množstva oxidu uhličitého v atmosfére.

Počas devónu došlo k obrovskému poklesu koncentrácie oxidu uhličitého v atmosfére – z 15-násobku dnešného množstva až k hodnotám podobných terajšiemu stavu. „Tento pokles pravdepodobne spôsobila evolúcia rastlín a nástup obdobia veľkých stromov – oxid uhličitý spotrebúvali na fotosyntézu a tiež v procese formovanie pôd,” vysvetľuje Berry.

Svalbard je dnes atraktívnou destináciou pre biológov – v zamrznutej krajine vytvorili rezervnú banku kultúrnych rastlín (Global Seed Vault). Je to schránka uskladňujúca státisíce semien rastlín z celého sveta. V prípade katastrofy sa semená rastlín použijú na obnovenie produkcie potravín. Prvý výber z tohto sejfu už musela tohto roku urobiť Sýria pre prebiehajúci konflikt a určite budú nasledovať ďalšie, keďže klimatické zmeny majú nepriaznivý vplyv na divoké porasty aj na poľnohospodárske rastliny.

„Je nádherné, že prvý a najstarší prales sme objavili práve na mieste, ktoré dnes pomáha uchovávať a chrániť rôznorodosť rastlinstva našej zeme,” myslí si Berry.

Zdroj: popsci.com