Nové svety nájdené okolo ultra-studeného trpaslíka!

Astronómovia používajúci teleskop TRAPPIST v observatóriu La Silla (Čile) objavili tri nové planéty. Ich veľkosť a teplota je podobná podmienkam na Venuši alebo na Zemi. Obiehajú okolo ultra-chladnej trpasličej hviezdy len 40 svetelných rokov od Zeme.

nove planety

Michaël Gillon z Univerzity v Liège  v Belgicku je vedúci skupiny astronómov, ktorí pozorovali hviezdu TRAPPIST-1 (predtým nazývanú 2MASS J23062928-0502285). Zaznamenali, že táto chladná a temná hviezda niekoľkokrát mierne stmavla v nepravidelných intervaloch. Nasvedčovalo to tomu, že medzi Zemou a hviezdou sa nachádzajú isté objekty, ktoré hviezdu zatienili. Podrobnejšie skúmanie potvrdilo, že okolo hviezdy obiehajú tri planéty.

TRAPPIST-1 je ultra-chladná trpasličia hviezda. Je oveľa chladnejšia a červenšia než Slnko, ale veľkosťou sa podobá skôr Jupiteru. Je síce blízko pri Zemi, no je príliš slabá, aby bola viditeľná voľným okom. Nachádza sa v súhvezdí Vodnára.

Detailné pozorovania planét boli uskutočnené pomocou veľkých teleskopov (vrátane 8-metrového VLT – Very Large Telescope). Tri objavené planéty majú veľkosti podobné našej Zemi. Obežné doby dvoch z nich sú 1,5 dňa; 2,4 dňa. Tretia planéta má nepravidelnú obežnú dobu v intervale od 4,5 do 73 dní.

Planéty sú oveľa bližšie k svojej hviezde, než je naša Zem vzdialená od Slnka. Systém hviezdy TRAPPIST-1 je teda podobný viac Jupiteru a jeho mesiacom než našej Slnečnej sústave. V takejto blízkosti ku hviezde sú podmienky pre život na planétach síce málo pravdepodobné, ale nie nemožné. Preto chcú astronómovia objekty ďalej skúmať a pozorovať.

Astronómovia plánujú planéty pozorovať pomocou Hubblovho teleskopu a do výskumu sa zapojí aj misia K2. Hubblovým teleskopom budú skúmať atmosféry objektov. Astronómovia z K2 použijú spektroskopiu na meranie priechodu svetla hviezdy atmosférou planét. K2 by mala tiež upresniť obežnú dobu tretej planéty a prípadne nájsť prípadné ďalšie objekty v okolí hviezdy. Systém TRAPPIST-1 je dokonalým cieľom pozorovania pre Vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba spoločnosti NASA – jeho infračervená citlivosť bude schopná detekovať oxid uhličitý, metán, vodnú paru ďalšie molekuly v atmosfére planét.

Výsledky pozorovaní budú známe na konci mája.

Zdroj: nasa.gov