Hlavné správy o Marse odvrátili pozornosť od niečoho oveľa zaujímavejšieho

Hlavná správa

Minulý týždeň NASA oznámila médiám, že vyriešila najväčšiu záhadu Marsu: prítomnosť tečúcej vody na červenej planéte. Je to nepopierateľne významný objav. Kde je voda, tam môže byť aj život. Ale šetrime dychom. Tento pondelok pribudla informácia, ktorá je naozaj prelomová!

Rozruch, ktorý vyvolala informácia o vode na Marse, by sa dal prirovnať k nadšeniu z mláky na púšti, zatiaľ čo hneď za rohom čakajú dva obrovské nepreskúmané oceány.

To naozaj dôležité

Doktorandka Luendra Ojha a Alfred McEwen objavili tmavé pramene na svahu krátera blízko rovníka planéty Mars už v roku 2011. Navrhli možné vysvetlenie, podľa ktorého sa ľad v hlbokej pôde topí a presakuje cez stenu krátera. Vtedy NASA ohlásila svetu, že našli na Marse pramene slanej vody. To ale nie je najpodstatnejšia časť celého objavu – podstatné je zistiť, odkiaľ mimozemská voda pochádza!

autor: NASA/JPL/University of Arizona

Voda pravdepodobne vzniká z atmosférického vzduchu Marsu. Pôda planéty absorbuje vlhkosť z atmosféry. Na planéte je extrémne chladno – voda má teda podobu ľadu a až po ohriatí vyteká na povrch ako slaný prameň.

Existuje viac vysvetlení možného pôvodu vody na Marse. Všetky ale, zatiaľ, predpokladajú, že voda nie je vhodná pre život. Je príliš studená.

To neznamená, že Mars nie je hodný ďalšieho výskumu. Človek by mal byť schopný prispôsobiť planétu svojim požiadavkám na život a následne planétu kolonizovať. Mars bol v minulosti pravdepodobne obývateľný a pokrývali ho hlboké oceány. V priebehu tisícročí postupne Slnko zničilo jeho atmosféru a väčšinu vody. Teraz sa javí ako mŕtva planéta, až kým sa to nerozhodneme zmeniť.

Misia NASA, ktorej cieľom je pátrať po známkach mimozemského života v slnečnej sústave, potrebuje finančnú podporu, aby sa mohla venovať bádaniu na ťažko dostupných miestach, ako sú mesiac Jupitera – Európa–  a mesiac Saturnu – Encleadus. Vedci sa domnievajú, že pod ľadom objavia oceány s teplou vodou a s podmienkami vhodnými pre život.

autor: NASA/JPL

NASA plánuje misiu na mesiac Európa v roku 2020. Malo by sa tam nachádzať dvakrát viac vody, ako je na Zemi. V minulosti bola táto misia už niekoľkokrát odsunutá a namiesto nej sa venovala ďalšiemu prieskumu Marsu. To, čo NASA spomaľuje, nie sú nedostatočné schopnosti, je to nedostatok peňažných prostriedkov. Prieskum na Marse je oveľa lacnejší a bezpečnejší, zatiaľ čo pokusy dostať sa na mesiace pokryté ľadom, nezaručujú istý výsledok. Je to riskantná investícia v hodnote miliárd dolárov.

Ak chceme zodpovedať otázku, či sme vo vesmíre sami, je načase zamerať sa na iné objekty ako Mars. Európa a Encleadus majú momentálne najväčšiu šancu na úspech.

ZDROJ: techinsider