Hľadáte najlepší repelent proti komárom? Záchranu ponúka veda

44512290 - mosquito trap, electric zapper

Každý z nás má overený spôsob, ktorý podľa neho či nej najlepšie odpudzuje komáre. Či už sú to špeciálne sviečky alebo rôzne prípravky, všetci sme presvedčení, že fungujú a bezpečne nás ochránia pred zákernými malými beštiami, ktoré nám pijú krv. Ako však zistíme, či sú naozaj také účinné a udržia nám otravný hmyz od tela?

Tip redakcie: 14 aplikácií, ktoré využije každý muž

Ani jeden prípravok nefungoval na 100%

Vo svetle nedávnej epidémie vírusu Zika, ktorá na americkom kontinente stále neutíchla, sa záujem o repelenty proti komárom rapídne zvýšil. V časopise Journal of Insect Science, ktorý sa zaoberá svetom hmyzu, sa teda objavila štúdia, v ktorej odborníci porovnali účinnosť širokej škály prostriedkov na odpudenie komárov. A mnohé z nich nedopadli najlepšie. Ani jeden z 11 výrobkov, ktoré sľubovali úspech, nefungoval na 100%, pri niektorých dokonca nebolo cítiť absolútne nijaký účinok.

Vedci sa rozhodli otestovať repelenty originálnym spôsobom. Do veterného tunela umiestnili ľudskú „návnadu“ a vedľa nej v smere vetra klietku z pletiva s komármi egyptskými (Aedes aegypti). Po nanesení rozličných odpudzujúcich prostriedkov sledovali, kedy návnada pritiahla pozornosť bodavého hmyzu a kedy nie.

Zistili, že citronelové sviečky majú nulový účinok a dokonca „pritiahli o trochu viac komárov než ľudská návnada bez akéhokoľvek prípravku“. Rozdiel však nebol podľa slov spomínaných vedcov štatisticky významný. Sprejové repelenty síce do určitej miery fungovali, no pravdepodobnosť, že vás nejaký komár uhryzne aj po ich nanesení, je stále vysoká. Najmä, ak je tých malých beštií okolo vás viac.

48074922 - close-up of a mosquito sucking blood.

Najúčinnejšie prípravky

Medzi najúčinnejšie prípravky patril olejový sprej z citrónového eukalyptu a výrobky s obsahom dietyltoluamidu (DEET), ktoré znížili útoky komárov až o 60%. Oblečenie a iné produkty, ktoré sa nosia na tele, boli taktiež v podstate nanič. Náramky s vybranými bylinkami či zvukové repelenty, ktoré údajne odpudzujú hmyz vysokofrekvenčným zvukom, dopadli obzvlášť hrozne.

„Nepočuli sme o nijakej vedeckej štúdii, ktorá by dokázala, že komáre možno odpudiť zvukovými vlnami. Takéto prístroje teda považujeme za ďalší moderný príklad pochybných sľubov,“ uviedli autori spomínaného článku v kritickom komentári.

17471005 - mosquito repellent. woman spraying insect repellent on skin outdoor in nature using spray bottle.

Jeden technický repelent však zaznamenal pozitívny výsledok. Pripínací rozprašovač OFF!, ktorý pomocou ventilátora rozptyľuje okolo užívateľa chemickú látku metoflutrín, mal pri pokusoch vysokú účinnosť. Je v podstate jediným repelentom svojho druhu, ktorý skutočne odpudzuje komáre.

Taká je teda pravda. Najistejšie bude zrejme spoliehať sa na sprejové produkty, hoci ani tie nie sú zďaleka také účinné, ako ich výrobcovia tvrdia. Obzvlášť v prípade vysokej koncentrácie komárov.

Zdroj: iflscience.com