Nikon D800E je určitou lahôdkou medzi fotoaparátmi, ku ktorej sme sa v redakcii dostali na celý mesiac. Oproti D800 ponúkne E verzia naozaj parádne rozlíšenie až 36,3 megapixelov, čo z tohto modelu zrkadlovky Nikon robí delo. Delo je to poriadne, pretože sa s ním veľmi dobre pracuje. Hneď na úvod pokladám za dôležité upozorniť, že nejde o fotoaparát pre začiatočníkov a pre tých, čo neovládajú manuálne nastavenia. Na druhej strane funguje vynikajúco a nekomplikovane aj pri bežnom používaní a plne manuálnom nastavení. Disponuje viacerými vlastnosťami, ktoré potešia jeho majiteľov, no najmä ponúkne kvalitu, za ktorú si tak či tak jeho majiteľ aj zaplatí. Telo pohybujúce sa okolo 3000 EUR je potrebné doplniť o slušný objektív, v našom prípade sme mali k dispozícií AF-S Nikkor 24-85 mm 1:3.5-4.5 G a vedzte, že po lietaní po tureckých vykopávkach bolelo celé rameno. Jedine však pre nezvyk, keďže v rukách sa odrazu ocitá profesionálny prístroj s váhou, ktorý skrátka plne zamestná obe ruky fotografa.
Nikon D800E a prvé zoznámenie
Model, ktorý je na trhu už zhruba dva roky, sa dostáva k nám len náhodou a keďže sa oplatí mu venovať priestor, nie je na škodu si rozobrať azda aj prvé dojmy. Na úvod je nutné očakávať, že prístroj disponuje väčšími rozmermi, než bežné fotoaparáty typu D3000 alebo D5100. D800E je poriadny skok vpred oproti prístrojom, ktoré sme u nás mali. Absencia automatických režimov z neho robí nástroj profesionála, za ktorého sa môžem osobne ťažko považovať, no pochopiť ho sa pokúsiť môžem. Prvé ohmatanie ho predstavuje ako ťažké, no do ruky dobre tvarované telo, ktoré čo sa bajonetu a spôsobu pripájania objektívov, či zapínania a ovládania neprináša nič zásadne nové a neznáme. Hneď na začiatok je dobré si všimnúť, že ponúka dva displeje. Jeden horný, LED displej s ukazovateľom hodnôt, či počtu fotografií, a ďalším hlavným, ktorý je prepínateľný aj na „live view“, prípadne je určený na nahrávanie videí vo Full HD kvalite.
Poteší: Voľba obrazového poľa FX aj DX, korekcia vinetácie s možnosťou nastavenia jej výraznosti, v podstate rýchlo dostupné všetky nastavenia, keď sa ich naučíte obsluhovať… ďalšie detaily sú aj na oficiálnych stránkach NikonUSA.
Prvý dojem bol tak trochu strach, či sa naozaj podarí nájsť správnu cestu vo všetkom tom manuálnom ovládaní. Na počudovanie sa niektoré hodnoty a citlivosť líšia od tých najjednoduchších zrkadloviek k lepšiemu. Nakoniec je skokom aj fakt, že 100 vysoko kvalitných snímkov (JPEG) vyhotovených na Nikon D800E vám zaplní celú 2GB kartu, pri fotografovaní v NEFF / RAW sa zas môžete z plnej 2GB karty radovať už po 40 snímkach. S fotoaparátom sa dá totiž dosiahnuť pokojne súbor s veľkosťou 55 MB.
Prvé fotografovanie
Prvé snímky sú tie, ktorými by sa nikto nepochválil. Zoznámenie s manuálnymi režimami A, S, P, M nasledovalo po hľadaní riešenia, ako medzi režimami vôbec prepínať. Slúži na to tlačidlo MODE pri malom displeji a potočenie kolieska pri paneli ovládania. Spoločne s otáčavým predným aj zadným kolieskom na ovládacej strane, sa dá docieliť mnoho potrebných nastavení a spoznávanie jednotlivých prvkov môže byť aj zábavné. Na ľavej strane nachádzajúce polootáčavé zaistené štvortlačidlo ponúka štyri voľby. Vyrovnanie bielej (WB) tlačidlo korekcie BKT, tlačidlo pre výber kvality (QUAL) a ISO. Wb neprichádza so žiadnymi extrémnymi zmenami, no to, čo poteší každého fotografa, bude nepochybne kvalitné ISO. Trochu možno bude komplikované pre začiatok dosiahnuť automatické ISO. Kým pri stlačení tlačidla ISO si môžete pomocou jedného otáčavého výberu vyberať medzi výškou tejto hodnoty, druhé otáčavé koliesko na prednej strane prístroja má funkciu vypínania a zapínania automatického nastavenia ISO. To má za následok, že si fotoaparát upraví pri fotografovaní ISO tak ako potrebuje. Hodnoty ponúka veľmi pekné. V ponuke výberu sa nachádzajú už také ako Lo 1, Lo 0,7 a Lo 0,3, ďalej číselné od 100, 125, 160, pokračujúc cez čísla ako 800, 100, 1250 po 5000, 6400, a hodnoty Hi 0,3, Hi 0,7, Hi 1 a Hi 2, ktoré som nevyužil a ani to asi nemám v plánoch. Pri automatickom režime je možné v samotných nastaveniach vybrať hraničné hodnoty, ktoré používať a nesiahať tak do neželaných čísiel. Rovnako tak je možné vybrať aj najdlhší možný čas uzávierky, čo pri automatických hodnotách taktiež znemožní neželané vyčkávanie na snímku, keď by uzávierku posunulo do, ako píšem, neželaných časov.
Malá ukážka rýchlej fotografie v najvyššom ropzlíšení a priblíženie lístočka
Časozberné snímanie je spoľahlivé
Krátkeho testu sa dočkala aj funkcia intervalového snímania a časozberného snímania, ktorá poteší tvorcov „time lapse“ videí, či vôbec snímkov napríklad kvitnúcich rastlín, pohybu oblakov a podobne. Takéto snímanie sa dá nastaviť na konkrétny čas a konkrétny rozstup, či konkrétny počet výsledných snímkov. Nuž a jedna rada, ak máte fotoaparát na statíve a tvoríte time lapse po prvý krát, pozor na čo i len najmenší pohyb prístroja a spánok. Zabudnutý a nestrážený fotoaparát je ľahká korisť zlodejov. Z kohokoľvek dnes môže byť zlodej, pretože z človeka robí zlodeja len vhodná príležitosť. Nie vždy len núdza. Poznámka je zo skúsenosti nešťastného Jozefa, ktorý práve pri „time lapse“ pri rybníku zaspal a zobudil sa aj bez fotoaparátu a aj bez statívu v rybárskej lokalite, kde sa určite nekradne.
Koncerty, vystúpenia, či podivné miesta
Všetky tie miesta, kde rôzne fotoaparáty zlyhávali, sa tentoraz dočkali. Temné priestory, koncerty a vystúpenia, podivné miesta, kde sa v minulosti nemusela podariť ostrá snímka z ruky bez statívu, to všetko nerobí problém. V prvom rade je nutné počítať s vysokou ostrosťou. V oficiálnom popise sa dočítate, že bol odstránený antialiasingový filter, čo by mohlo demotivovať niektorých profesionálov. Na druhej strane dôvody na obavy nenájdete pri bežnom a ani náročnom používaní. Spravili to preto, aby dosiahli maximálnu možnú ostrosť snímkov a to sa zrejme aj podarilo. 36,3 megapixelov prístroja totiž nie je vytvorených na úkor iných vlastností a už vôbec nejde o umelo zvyšované megapixely, ako to robili niektoré digitálne fotoaparáty hlavne v minulosti. V tomto prípade sa môžete tešiť z perfektnej ostrosti snímkov vyhotovených počas dňa, aj noci. Večerné podujatia s rozdielnou premenlivou svetelnosťou robia problémy mnohým fotografom. Pochopiteľne, aj tu sa nachádza nejaký ten odpad a pohnuté ruky, najmä pre rôznu intenzitu pohyblivých svetiel. Napriek tomu je vďaka manuálnym nastaveniam a vyššej tolerancii nastavenia „na nulu“ vysoká šanca dosiahnuť ostré snímky diania na pódiu. Svoj podiel má na výsledku aj objektív. Používaný AF-S Nikkor 24-85mm však nesklamal ani v tomto prípade.
Kvalita fotografovania a kvalita videa
Zopár záberov prikladám aj v tomto článku. Nešlo o žiadne komplikované nastavenia. Ovládanie je jednoduché a rýchle. Citlivosť je vo všetkých smeroch správna. Poteší neodmysliteľné NEF (RAW) a JPEG formáty (3x s RAW a JPEG ako Jemné, normálne a základné), ďalej samotné RAW, TIFF (RGB) a následne JPG jemné, normálne a základné. Čo sa veľkosti týka, ide o tri formáty. V tomto prípade však ide o trochu iné hodnoty, než na akomsi fotografickom priemere. Pri formáte S počítajte s formátom 3680×2456 a veľkosťou 9 Megapixelov. Formát stredný M má rozmery 5520×3680 a veľkosť 20,3 megapixelov. Pri pohľade na tieto rozmery by som už rozmýšľal, či som sa nepomýlil. Veľký formát totiž ponúka formát, ktorý je ozaj poriadnym číslom. Veľký formát fotografie 7360×4912 ponúka 36,2 megapixelov. Chce to teda aj vysokorýchlostnú kartu, podľa logického uvažovania. Lenže, koná sa malé prekvapenie. Po naplnení iných kariet mi totiž zostala rezerva v podobe 9 rokov starej pomalej 2 GB karty SD. Na počudovanie neexistovalo žiadne zdržanie oproti rýchlejším kartám pri zápise stredného formátu fotografií a ani pri rýchlom fotografovaní.
Pri videu by som rád spomenul, že podobne ako iné zrkadlovky NIKON, má nastavenie kvality zašité až celkom vzadu v ponuke nastaveniach a nie niekde po ruke. V nich sa následne môžete dostať k ponuke rozmerov a kvality záznamu. Pri 1280×720 ide o „frame rate“ 25, 30, 50 a aj 60. Formát 1080p 1920×1080 s 25 a 30 obrázkami za sekundu a dokonca aj podrobnejším nastavením nahrávania zvuku so selekciou na pravý a ľavý mikrofón. Veľmi zaujímavou funkciou, s ktorou som sa ešte nestretol, je redukcia blikania obrazu, kedy je možné priamo vo fotoaparáte nastaviť hodnotu 50 Hz alebo 60 Hz, podľa toho, na akej frekvencii beží televízor, alebo displej počítača. Pri nahrávaní videa a fotografovaní displejov sa totiž objavujú skreslenia farieb, znakov, neviditeľné miesta a podobne. Táto funkcia zrejme tento problém dostatočne vyrieši. Z ďalších funkcií urobí radosť možnosť výberu nahrávania videa na iné úložné médium, ako na kartu SD. Vybrať si totiž môžete aj kartu CF, keďže Nikon D800E má port pre dva formáty pamäťových kariet a CF vo svete profesionálnych fotoaparátov stále nemá napriek fyzickej veľkosti umieračik.
Nikon D800E umožnil pripraviť viacero fotomateriálu, ktorý sa môže v rôznom čase objaviť na týchto stránkach. Navštívili sme s ním niekoľko zaujímavých miest a tak sa v článkoch čoskoro stretnete s našimi vlastnými fotografiami, na ktorých budú zábery rôznych zaujímavých miest.
V spolupráci s MCC.sk