Niekoľko zaujímavostí z prostredia filmu sme si už povedali. V snahe o stručnosť sa to nie vždy darí, no pokračujeme aj dnes. Kaskadér je hlavnou postavou známej pesničky, ale aj zaujímavé povolanie plné vzrušenia, zranení, aj pekného zárobku. Kaskadér na Slovensku príliš práce nemá a ani ponuky na zamestnanie kaskadéra sa nikde neobjavujú. Hovorme však o profesii všeobecne a nemýľme si ju hneď od začiatku s dablérom. Čo vlastne táto práca obnáša?
Kaskadér a dablér, je v tom vôbec rozdiel?
Napriek podobnosti a možnosti jedného nazvať druhým, celkom nejde o to isté. Dablér hrá dvojníka, dabluje jeho činnosť, prípadne zaskočí za postavu, pokiaľ z nejakého dôvodu nemôže danú scénku hrať. Kaskadér je ten, čo nenasadzuje ani tak svoju tvár a telo do záberov, ako celú kožu v nebezpečných scénkach, alebo len scénach, kde je nutná určitá výdrž, či odbornosť. Kaskadér je v tomto prípade dablérom, ale dablér nemusí byť vždy kaskadér.
Šetrenie zadku hereckého originálu
Kaskadér je dôležitou súčasťou filmu. Kaskadéri sú v skutočnosti ľudia žijúci športom, posilňovaním a tréningom. Ich telo je zvyknuté na záťaž, majú vypracované dobré reakcie a zároveň skoro odchádzajú do dôchodku. Využívajú sa nie len v akčných filmoch, ale aj v tých pokojnejších. Sú scénky, kde hrozí zranenie a tam musí hlavnú hviezdu zastúpiť on. Herca, ktorý využije dabléra – kaskadéra ale nemôžeme považovať za zbabelca. Áno, internetové diskusie a filmoví gurmáni vtedy chcú zniesť postavu pod čiernu zem za podvod na diváka. Je na to ale potrebný iný pohľad. Ane Hathaway, hrajúca v poslednom Batmanovi Catwoman napríklad veľa na batmotorke nenajazdila. Všetky scénky s brzdením a šialenejšími prvkami si za ňu odskákala len výškou podobná dablérka. Zranenie hviezdy zastaví film, zamestná lekárov, následne poisťovňu a odloží produkciu filmu. Fungovať bez herca sa nie vždy dá. Zomrieť počas nakrúcania síce spropaguje film, ale ide o definitívny koniec neraz aj filmu. Ak by sa Ane zranila, ako by asi vyzerala postava Catwoman, pokiaľ by v scénkach kamera skrývala jej krívajúcu chôdzu? Sú miesta vo filme, kde kaskadér prinesie len väčšiu prácu s vizuálnou úpravou a tak sa do riskantných scén púšťa herec sám. Arnold mal dabléra v každej scéne, kde mohlo ísť o život v jeho filmovej kariére s už americkým pasom. Naopak napríklad taký Leonardo di Caprio si práve stúpajúcim vekom rád skúša na vlastnej koži to, čo aj hrá. Pri ochrane zdravia pomáhajú žinenky, molitan, krabice, čokoľvek niekoľko krát testované a bezpečné. Aj v prípade bezpečnosti pádu ale produkcia a režisér nie vždy pustí skutočného herca skákať. Aj preto mnoho scén, kde niekto padá z okien, zo žeriavu, alebo len skáče pred výbuchom niekam do mora, nehrajú herci, ale len tváre na nich podobné.
Belmondov slávny film Zviera ako príklad
Dnes pripomeniem jeden zaujímavý film so známym obsadením. Ani nie tak pre uľahčenie vysvetlenia, ako pre ukážku, ako práca kaskadéra funguje. Vo filme Zviera sa za dabléra a kaskadéra zároveň prijal bežný muž z ulice. Ten mal dopomôcť k sláve slávnemu hercovi Brunovi Ferrari, čo bola v skutočnosti dvojrola herca Jeana Paula Belmonda. Tam si všetko zlé odskákal ten obyčajný smrteľník, kým slávu pri nakrúcaní zožal Bruno. Nuž i tu sa však predsa len presadil skutočný kaskadér. Belmondo, známy tým, že dablérov odmietal, ho predsa len musel využiť v scénkach, kde sa objavili obe postavy naraz. Napríklad ak jeden letel zo schodov a ten druhý už vstával so slovami „Ešte som nevyfajčil svoju poslednú cigaretu“. Ten čo v tej chvíli letel zo schodov výnimočne Belmondo nebol.
Filmoví dvojníci
Niečo iné sú filmoví dvojníci. Takmer vždy to hrá ten istý človek, ktorý sa pohľadom musí zamerať na miesto, kde budú oči jeho neskôr odohranej dvojičky, aby to kamery a strižňa nakoniec spojili. Jean Claude mal v jednom filme svojho dvojníka, v skutočnosti samého seba. Tam, kde však nebolo možné spustiť nahrávky dvoch rôznych úsekov s jedným hercom použili zadnú časť hlavy dabléra. Ani nikoho z produkcie netrápilo, že tam chýba podobnosť. To isté s hlavnou postavou v českom filme Ženy v pokušení v scénkach keď sa manželská poradkyňa baví sama so sebou a jednu hlavu kamera sníma odzadu. Spomeňme aj dvojníka Majora Meissnera z tretieho dielu filmu Byl jednou jeden polda, kde na tom boli podobne. V prípade tohto filmu sa muž podobný hlavnej postave hľadal aj s pomocou televízie NOVA opakovanými inzerátmi. Nakoniec sa ho podarilo nájsť a mohol tak pomôcť pri nakrúcaní hrať toho druhého.