Už minulý rok ste nám poslali námet na článok, ktorý mal veľmi málo podkladov, no neupadol do zatratenia. Oživujem ho práve teraz. Bol som nútený už niekoľko večerov každých pomaly desať minút počúvať politickú reklamu na TA3, pričom v hlave sa mi odohrávali scénky z filmu Avatar. Televízia totiž do reklamy použila jednu z tých lepších skladieb zo soundtracku Avatar ako podmaz reklamy. Avatar s tým, čo sa deje na obrazovke pritom nemá absolútne nič spoločné. Hudba predsa zastupuje film. Fanúšik filmu má v hlave následne bordel, lebo pôvodná väzba hudba + obraz je vtedy v háji. Teraz ak si chcem pozrieť Avatara budem mať pred očami Matoviča. No to je bohovské, to fakt ďakujem. Do šľaka. Nuž a herná hudba, tá sa na Slovensku používa rovnako tak.
Divák predsa nesedí len pred „bedňou“
Televízie si na Slovensku naozaj možno myslia, že diváci nepoznajú počítačové hry či iné filmy. Už sme tu písali niečo o tom, že televízie radi do svojich reklám, svojich relácií a upútavok používajú cudziu licencovanú hudbu, z iných filmov (najčastejšie Armageddon, Pulp Fiction, Pearl Harbor a Avatar). Nebudem teraz riešiť, či to aj riešili so samotnými vlastníkmi práv, ale spomeniem len toľko, aby som vystihol, čo mám na mysli a potešil tak zásobovačov a odosielateľov týchto námetov a faktov.
Rabovanie v soundtrackoch počítačových hier
Počítačové hry súčasnosti stoja niekedy toľko čo filmy. K zloženiu hudby pre hry sa pozývajú skladatelia, napríklad aj mnohými obľúbený a naozaj výnimočný Hans Zimmmer. Niektorí hráči hier si myslia, že ich má televízia za hlupákov, ak sa v televíznych upútavkach objavuje herná hudba a bežný človek (nehráč) to nepozná. Po pravde, takýmto ľuďom oprávnene prekáža, ak hudba z ich obľúbenej počítačovej hry uvádza nejaký veľmi úbohý film, či reláciu, ktorá s hudbou a hrou nemá nič spoločné. Na čo si pozývať skladateľa Čurka a jemu podobných, či siahnuť po originálnej hudbe k danému filmu, keď sa dá omámiť divák cudzou kvalitnou hudbou? A kam siahnuť? Pre televízneho diváka do zdanlivo neznámych vôd medzi počítačové hry? Omyl! Každý šiesty chalan niečo odohral na niektorej hre (nerátam len Hledání min a Solitaire) a možno každý desiaty má v hlave aj niečo z týchto hier. Povedzme, že len každý dvadsiaty si aj veľmi dobre zapamätá hudbu a z toho aspoň polovica si pri počutí hudby vybaví aj hru. O čom je vlastne reč?
O jednu z titulných skladieb pre hru Metal Gear Solid 3, ktorú naša červená televízia používala pred pár rokmi kde sa len dalo, aj tam, kde sa to nedalo. Píšem aj o náleze hráča Final Fantasy na stránkach ps3zone.sk, keď v diely Paneláku počul skladbu z hry Final Fantasy XIII a vraj niekto ďalší v tom istom seriáli počul pieseň od Crasha Bandycoota. Užívateľ Kuki164 tiež uvádza, že v Krimi novinách zaznela skladba z Metal Gear Solid 1 z časti s výťahom. Na rovnakom fóre sa spomína nejaká reklama s basketbalistkami, kde hrá opäť skladba z Metal Gear Solid. Čo je ale najčastejšie počuteľné, to je použitie skladby od už spomenutého Hansa Zimmera, oscarového skladateľa, ktorý zložil hudbu pre vynikajúcu počítačovú hru od Electronic Arts – Crysis 2. Crysis 2 sa vybavuje mnohým hráčom pri sledovaní, alebo počutí Súdnej siene. Niečo, čo bolo dovtedy nespojiteľné funguje už minimálne od roku 2009. Niektorí hráči tento fakt neprijímajú s nadšením. Práve použitie Crysis 2 bolo námetom, prečo aj do redakcie písal náš čitateľ FEDOR.
PS: ešte sa vrátim k jednému filmu. Relácia Inkognito sa inšpirovala filmom Beatlejuice. Prepáčte mi, asi som bol slepý ak som v titulkoch relácie film, alebo štúdio spomenuté nevidel. Skúste od 0:40 minúty. Video relácie, ktorú uvádzal Vlado Voštinár a skončila v roku 2007, žiaľ nie je nikde. Ale možno si v pamäti spomeniete. Prečo to spomínam? „Prepožičiavanie“ si zvučiek z niečoho iného robí guláš v hlave diváka. Mne osobne sa relácia hnusila práve tým, že som mal vždy pred očami Chrobákdžúsa a predsa som ho tam nakoniec nikde nevidel… ba ani spojitosť. To celé je ale ešte stále nič proti tomu, že turecká telenovela Tisíc a jedna noc si požičala jednu skladbu z animovaného seriálu Šmolkovia. Peter z Gelnice na nich myslel často, keď mu manželka pustila Šeherezádu a neskôr pochopil, že za to môže hudobný podmaz.
Comments are closed.