Recenzia: hrali sme hernú hororovú novinku Alien Isolation

0
1996

Počítačová hra Alien Isolation, ktorá sa inšpiruje celkom prvým filmovým Votrelcom, narobila pred vydaním aj po ňom rozruch. Prvé recenzie veľkých portálov mu dávali buď veľmi nízke, ale taktiež veľmi vysoké hodnotenia. Rozdielni hráči, ktorí sa ku hre dostali, ju prijali rôzne. Hráčov chce prilákať na neobyčajný dej, jediného vyvíjajúceho sa votrelca a stealth akciu, aká tu ešte asi nebola. Darí sa tejto hre vôbec naplniť?

Alien Isolation

Príbeh a tematika je základným kameňom
Amanda Ripley je dcérou Elen Ripleyovej, ktorú vo filme stvárnila Sigourney Weaver. Príčiny zmiznutia jej matky sú pre ňu záhadou, ktorú by rada vyriešila a preto využije cestu k vesmírnej stanici Sevastopol, kde však namiesto jasných odpovedí nájdu miesto v chaose. Mnoho ľudí na stanici je mŕtvych, alebo v skupine ľudí, ktorí bojujú proti ostatným. Zničená stanica, kde takmer nič nefunguje ako predtým, má však aj ešte jedného obyvateľa a ten je čoraz viac inteligentnejší a rýchlejší. Ak čakáte bezhlavé strieľanie, skákanie a odpaľovanie rakiet, nečakajte nič podobné. Jediná potvora v celej hre a vy ju nemôžete zabiť, možno ak len trochu zbrdziť. Má vôbec hra zmysel? Verte tomu či nie, keďže ide o stealth žáner, zmysel má veľký.

Stealth znamená…
Byť nepozorovaný, prekonávať prekážky bez spozorovania nepriateľom a splniť množstvo úloh, aj tak možno zhrnúť zmysel hry a slova stealth. Vaša hrdinka sa ocitá na obrovskej stanici Sevastopol zdanlivo ako jediná. Chvíľu nedokáže nájsť nikoho živého, ba ani mŕtveho. V okolitom svete nachádza množstvo predmetov, ktoré umožnia „kraftovať“, inak povedané skladať, vytvárať zbrane, alebo nástroje. To sa deje pomocou ponuky výroby nástrojov dostupnej cez inventár. Z jednotlivých súčiastok si tak vie vyrobiť napríklad dymový granát, či medikit obnovujúci zdravie. Postupne však začínate objavovať aj miesta, ktoré nesú známky po ľuďoch, zazriete niekoho bežať, prípadne sa stretnete zočivoči nedôverčivosti tých, čo prežili útok „vraha“, ako ho pár krát nazvú, pretože votrelca nevedia pomenovať. S prvými ľuďmi na scéne však prichádzajú aj prvé príležitosti na stretnutia s votrelcom. Nečakajte hlúpeho tvora, ale bytosť, ktorá sa vyvíja spolu s hrou a preto jeho inteligencia stúpa s tým, koľko skúseností prechádzaním v chodbách a ventilácií stanice nabral. To, či vaša postava prežije, závisí od vášho zmyslu pre stealth. Príliš hlučná chôdza, zhadzovanie škatúľ, či nebodaj rozkývanie zaveseného svetla, to všetko dáva tušiť vašu polohu. Hra počíta s fyzikou a tak môžete hluk spraviť veľmi jednoducho, prípadne na seba upozorniť pohybujúcim sa tieňom oproti svetlu.

Ukážka z hrania na XBOX 360

Ó… slávny votrelec
V hre si môžete svoju pozíciu niekoľko krát uložiť. Hoci trošku zdržuje dlhší loading (zvykol som si na Tomb Raider, kde je to za pár sekúnd hotové). Pre častejší „save“ sa následne určite viac hráčov odhodlá k riskovaniu a testovaniu. Najmä keď sa po zabití vášho prvého kamaráta na stanici votrelcom chcete bližšie pozrieť, ako ho spravili a či je naozaj tak úžasný ako vo filme. Priznajme si, že filmový votrelec bol v skutku prevratnou vecou a pre svoj dizajn vďačí svojmu úspechu. Prvé stretnutie je veľmi krátke, no pokiaľ sa zdržujete na danom mieste, či nebodaj pred výťahom nervózne prešľapujete, beštia nemá najmenší problém s nájdením a zahryznutím… teda skôr prepichnutím. Asi nebudem jediný, čo votrelca nalákal rovno na seba. Teraz vážne. Bez testovania a obdivovania jeho krásy, je nutné splniť misiu a vstúpiť do výťahu. Ako však docieliť, aby sa votrelec nedostal k výťahu a ja som sa mohol dostať bezpečne preč? Na úvod stačí zavrieť ústa, ľahnúť do tieňa na zem medzi trosky a počkať si na príchod kabíny. Votrelec sa bude prechádzať okolo a čoskoro si sám nájde cestu von. Takto ľahké to však neskôr nebude. Hráč bude nútený pri prechádzaní viac sledovať svoje okolie, skrinky, tunely a priestory za stolmi, pultmi, či technikou, kde nemá beštia dosah. Po čase sa totiž môže votrelec objaviť priamo pred vami a pamätať si, že pár metrov za vami je možný úkryt, môže znamenať dôležité sekundy. Skrývanie pomáha aj proti ozbrojeným ľuďom, ktorí prevzali kontrolu nad stanicou. Ťažko ich pokladať za spojencov votrelca, skôr ide o tri tábory ľudí, pričom vy a oni sú proti nemu so svojimi zbraňami bezmocní.

Atmosféra naberá grády
Pri spustení hry beriete hudbu a zvuky bez veľkého vnímania. Za krátko sa naučíte, že hudba nesúvisí s dejom okolo, ale oplatí sa počúvať všetky ruchy. Tušíte, že votrelec je niekde pri vás, čakáte jeho príchod a pokiaľ si nepozeráte na prepichnutý hrudník od chrbta, ste ešte stále živý, je to dobré. Priznám sa, že som neplánoval podriadiť sa atmosfére až tak veľmi, no tlkot vlastného srdca som naozaj počul a to neraz. Napätie z nečakaného, možných prekvapení a z prehliadania miestností, laboratórií, to všetko tvorí atmosféru. Po prvom akčnom stretnutí s votrelcom sa dostávate k detektoru pohybu, ktorý bude neoceniteľným pomocníkom vždy po ruke. Ako svetelný bod znázorňuje približujúci sa objekt a je nervydrásajúce vidieť svetelný bod na detektore a nevidieť nič pred sebou. Čo tá otvorená ventilačka s otvorom nad vašou hlavou? …

Ukážka z hrania na XBOX 360

Pre trpezlivých
Fanúšikovia streľby nebudú nadšení. Hoci strieľať hráč môže, zbraň, či nástroje použije skôr na iné zariadenia a ľudí, ktorí sa nevedia zmestiť do kože. Hlavnou dejovou líniou je prechádzanie lode, hľadanie odpovedí na otázky, vytváranie nástrojov a úspešný únik pred mimozemskou beštiou. Už prvá misia bola pre mňa osobne zádrhelom, kedy zapnutie elektrickej siete bolo problém len do chvíle, než som pochopil, že na terminály je nutné si vypočuť hlasový záznam a v rovnakom terminály sa nachádza v emailovej komunikácií aj heslo pre prístup do skladu s ďalšími predmetmi. Neraz sa hráč stretne so situáciou, kedy prechádza chodbu a aktivuje výťah, no bez použitia mapy môže výťah čakať na konci chodby, no nachádzať sa môže celkom inde. Zastavenie sa v hre je o nervy, najmä ak ani len netušíte, ako vec vyriešiť. Skúste však pozrieť nad seba, alebo dole. Ventilácia sa neraz osvedčí ako výborná forma úniku a prieniku inam. Hra je správnou hrou pre milovníkov strachu a votrelca. Chcete premýšľať, uvažovať a prekonávať čoraz viac šance iných zo stanice na prežitie? Samozrejme, sú to nevyrovnané sily, stále ale máte veľa príležitostí byť popredu.

Plusy hry:

  • Votrelec
  • Zvyšujúca sa inteligencia votrelca
  • Rozľahlosť sveta a nutnosť v ňom premýšľať
  • Nutnosť premýšľania, čím ide naozaj o hru, ktorá potrebuje dospelého hráča
  • Vernosť pôvodnému filmu
  • Nenudím sa (aj keď pri zádrheloch trochu áno)
  • Možnosť skladania zbraní, čím hra núti objavovať svet okolo
  • Nutnosť sa skrývať, čím sa dodáva stealth žánru zmysel a zároveň núti hráča sledovať okolie viac, než pri iných hrách (Hledání min sa nepočíta), k čomu sa počíta aj rôzne využívanie okolia vo svoj prospech, keď ide do tuhého.
  • Tá správna atmosféra

Mínusy hry

  • Občas musíte vyskúšať naozaj všetky možnosti, aby ste vedeli čo ďalej. Hra tým nie je pre pohodových víkendových sviatočných hráčov.
  • Aktivovanie niektorých dverí, či tunelov má zobraziť X OPEN (napríklad na PS3), no zobrazenie môže prísť len v určitej vzdialenosti a uhle, pričom by nebolo na škodu, aby pri rýchlom unikaní pred beštiou sa skrátka vec dala otvoriť s lepšou dostupnosťou zobrazeného príkazu. Stalo sa mi, že po zobrazení príkazu na otvorenie som sa pohol trochu vedľa a po stlačení X (časté tlačidlo pre použitie) mi to minulo práve v rukách držaný Medikit.
  • Medzi jednotlivými misiami je možné v niektorých prípadoch prechádzať, no loading je zdĺhavý.

Zvyknete si
Z počiatku som si myslel, že systém skladania zbraní bude komplikovaný. Prvé sekundy, kým sa nedalo postaviť nič, tomu nasvedčovali. Ku každému vynálezu je nutné mať plán na zostavenie a keď ho nájdete, zostáva len poskladať už pozbierané súčiastky, alebo neskôr nájdené, do jedného modelu. Zvyknúť si budete môcť aj na väčšiu nutnosť chrániť sa a ukrývať, najmä postupom hry, než pri iných hrách.

O hre si môžete prečítať viac na AlienIsolation.eu.