Recenzia filmu Liečiteľ a prvé dojmy z filmovej podoby slávnej knihy

0
4908

Film Liečiteľ, ktorý môžete od 1. mája vidieť v slovenských kinách, vo vás zanechá rôzne dojmy. Určite to nebudú dojmy sklamania, keďže ide o historický film s nie iba obsahovou hodnotou. Práve naopak. Každý, kto mal možnosť v minulosti, či nedávno, prečítať si rovnomenný príbeh Noaha Gordona o neobyčajnom chlapcovi so schopnosťou vycítiť, kto zomrie a kto nie, nájde vo filme zhmotnenie situácií a príbehu, ktoré ho mohli fascinovať z románovej predlohy. Pre diváka, ktorý nemal tú česť stretnúť sa s písaným dielom však môže byť viac. Pozývam vás do kina na historický film nakrútený podľa slávneho románu, ktorý som prekvapivo po príchode domov našiel v polici ako nikdy neprečítanú knihu vydanú v slovenskej verzii v roku 1993. Nechcem ho však škatuľkovať za čisto historický, pretože svojim spôsobom vie byť až neobyčajne náučný. Možno na toľko, že vo vás zanechá nejeden pozitívny dojem.

The Physician, Liečiteľ, bontonfilm

Liečiteľ
Liečiteľ rozpráva príbeh malého chlapca Roba Colea, ktorý žije v 11. storočí v biednom Anglicku. Umiera mu matka na chorobu, ktorú postihlo mnoho ľudí, ale nikto sa proti nej nevedel brániť. Nikto dovtedy nevidel do vnútra človeka a nemal tak možnosť pochopiť, ako útrapu vyliečiť. Pred jej smrťou sa po prvý krát stretol s pocitom, ktorý ho neskôr urobí výnimočným. Túžba jej pomôcť a nájsť riešenie tohto problému v ňom zrodila záujem o poznanie. Aj preto sa stoj čo stoj vnúti do služby potulnému šarlatánovi, ktorý križuje krajinu a lieči ľudí. O pár rokov sa ale stretne s lekárskymi postupmi o ktorých pôvode sa zaujíma a dozvie sa o výnimočnom učiteľovi v ďalekom Oriente. Vydá sa preto na veľmi ďalekú cestu, ktorá sa nebude uberať jedinou dejovou líniou, ale podobne, ako bežný život, posplieta sa s príbehom spoznania lásky, priateľstva, vojny aj poznania odpovedí na otázky, ktoré ho hnali až na kraj sveta.

Liečiteľ, premiéra filmu

Liečiteľ, premiéra filmu

Je na čo pozerať
Opäť je ťažké vyhnúť sa príliš podrobnému rozpísaniu deja. Pri počutí žánru historický film, si môže človek predstaviť naozaj rôzne spracovania. Pri mnohých vnímate kostými a herecké úlohy, ako pripravené pre film. Liečiteľ, ktorý stavil na komerčne menej opozerané tváre v blízkosti známeho britského herca Bena Kingsleyho, ponúka vďaka perfektne prepracovanej scéne, grafike aj efektmi zážitok, v ktorom veríte deju, času, dobe, ba aj mohutnej armáde bojujúcej proti rovnako vyzbrojenej sile na onedlho zakrvavenej vyprahnutej zemi. Práve vďaka rôznym miestam, kde sa príbeh odohráva, má divák možnosť cestovať. Spoznať tvrdú krajinu zaostalého hladujúceho a chorého Anglicka, zároveň za vyprahnutými púšťami ležiace mohutné mesto orientálnej architektúry, v ktorom sa nachádza knižnica a škola sústreďujúca vzdelanie vtedajšieho sveta na jedinom mieste.

Liečiteľ, premiéra filmu

Liečiteľ, premiéra filmu

Je čo spoznávať
Čo viac môžeme chcieť od filmu, než zážitok a potešenie? Čo tak poznanie a odhalenie niekoľkých zaujímavostí, o ktorých vlastne celý tento magazín je? Pre diváka totiž ide aj o zdroj informácií, ktorým doteraz nemusel venovať pozornosť. Spoznáva vieru troch náboženstiev, ich vzťahu k liečiteľstvu a vôbec medicíne ako takej, zároveň odhaľuje vzťahy medzi jednotlivými skupinami a rôzne charaktery. Už samotné postavy z filmu spoznávajú a učia sa, aby neskôr mohli pomáhať iným. Milovníkovi histórie a zaujímavých príbehov dá film veľa. Lekárom a nadšencom pre medicínu zas prinesie priam až neuveriteľný príbeh o odhalení vnútra človeka a spôsobov, akým v minulosti pristupovali liečitelia k zbavovaniu ľudí ich zdravotných problémov.
Už knižná predloha Noaha Gordona vychádzala z niektorých skutočných udalostí a skutočných postáv histórie. Historické pramene sa budú líšiť od románovej predlohy a teda aj filmu samotného.

Liečiteľ, premiéra filmu

Liečiteľ, premiéra filmu

Keď liečiť, tak autenticky
Ťažko by niekto vytvoril film, ktorý tak podrobne popisuje cestu za poznaním liečby a pomoci ľuďom a vyhol by sa pohľadu na krv. Aj keď osobne očakávam, že niektoré scény sa neskôr vo výslednom DVD objavia ako vystrihnuté, film v jeho premietanej podobe prináša slušné efekty a konečne reálne spracovanie fungovania ľudského tela. Nie, tu nejde o dokumentárny film, ak to tak vyznelo. Scény, ktoré potrebovali trochu zárezov skalpelom akoby aj naozaj prekonávali skutočnú kožu. To, čo je vo filmoch často na smiech, sú práve zasúvacie nože a sirupová voda bez náznaku narušenia pokožky. Tvorcovia filmu kládli občas až podrobný dôraz na to, aby scény liečiteľov v akcii vyzerali naozaj ako pravé. Práve pre ne si film nepochybne pozriem ešte raz.
Pochopiteľne, ako v každom filme, i tu sa darí mnohé z deja na prvý pokus, aj keď nie každý lekársku pomoc prežije a ak sa pýtate, čo vlastne film o liečiteľstve dokáže ponúknuť, to je práve obsah deja, na ktorý sa oplatí ísť do kina. Ideálny návštevník bude milovník hlbších filmov, romantiky, poznania, aj dôb minulých. Vo verzii s titulkami sa môžete tešiť na originálne znenie množstva národností, ktorých spája angličtina. S variáciami prízvukov palety postáv vnímate o niečo viac aj variácie pôvodu danej postavy, čo sa tradične pri dabingu stratí.
V kinách od 1. mája 2014, prináša Bontonfilm, a.s.

Réžia: Philipp Stölzl
Scenár: Jan Berger