Nová nádej pre liečbu rakoviny: Malária

1900

mosquito-213805_640

Dánski vedci pri honbe za vakcínou proti malárii tehotných žien priniesli nečakané, ale príjemné prekvapenie! Účinnú zbraň proti nádorovým ochoreniam. Začiatok klinickej fázy výskumu je predpokladaný v časovom horizonte štyroch rokov. Vtedy bude vakcína podaná prvým pacientom.

Prelom v boji proti rakovine

Dánski a kanadskí vedci očakávajú možný prelom v boji proti rakovine, ktorým bude efektívna liečba tejto choroby.

Počas vývoja očkovacej látky proti malárii odhalili nečakanú súvislosť. Laicky povedané: ak malarický proteín ozbrojíme, bude schopný zabiť nádorové bunky.

Karbohydrát, na ktorý sa malarický parazit prichytáva v placente tehotnej ženy, je identický s karbohydrátom v nádorových bunkách.

Vo výskumnom laboratóriu odborníci vytvorili proteín, pomocou ktorého sa normálne malarický parazit viaže k placente. K tomuto proteínu potom pridali toxín so schopnosťou zahubiť nádorovú bunku. Takáto kombinovaná látka sa v tele vďaka proteínu naviaže výlučne na nádorové bunky. Po jej vstupe do bunky sa uvoľní toxín, ktorý bunku zničí. Tento objavený mechanizmus bol popísaný vo vedeckom časopise Cancer Cell.

„Už desaťročia pátrame po podobnostiach medzi rastom placenty a rastom tumorov. Placenta je schopná výnimočne rýchlo rásť – z niekoľkých buniek až na orgán s hmotnosťou jeden kilogram. Dodáva zárodku potrebné živiny a kyslík v relatívne nepriaznivom prostredí. Dalo by sa povedať, že tomory sú jej v tom podobné – agresívne rastú za nepriaznivých podmienok,” hovorí Ali Salanti z univerzity v Kodani.

23820291_m

Už prebehli aj testy

Vedecké tímy z dvoch spomínaných univerzít otestovali túto látku na tisíckach vzoriek od nádorov mozgu až po leukémie. Záverom bolo, že malarický proteín sa dokáže naviazať na bunky až 90 % typov nádorov. Testy prebehli na myšiach, ktorým boli implantované ľudské nádory. V prípadoch s non-hodgkinským lymfómom sa u liečených myší tumor zmenšil na štvrtinu veľkosti. V skupine myší s nádorom prostaty v priebehu mesiaca útvar zmizol v dvoch zo šiestich prípadov. U myší s metastatickým postihnutím kostí prežilo v liečenej skupine päť zo šiestich myší, zatiaľ čo v kontrolnej neliečenej skupine neprežila žiadna z nich.

Zdá sa, že jediným nedostatkom liečby je, že nie je vhodná pre tehotné ženy. Jednoducho povedané: toxín by si myslel, že placenta je nádor a zničil by ju.

Univerzita v Kodani v spolupráci so skupinou vedcov zodpovednou za objav založila biotechnologickú spoločnosť VAR2pharmaceuticals, od ktorej očakáva, že poženie ďalší vývoj liečiva vopred.

„Najväčšia otázka je, či bude liek rovnako pôsobiť aj v ľudskom organizme, a či je človek schopný tolerovať účinné dávky bez vedľajších účinkov. Daný karbohydrát sa nachádza len v placente a nádorových bunkách, preto výskyt vážnych vedľajších účinkov nepredpokladáme,” uzatvára diskusiu Ali Salanti.

Zdroj: news.ku.dk