Recenzia filmu Transcendencia: film ponúkne viac, než čakáte

0
2707

Film Transcendencia, ktorý si môžete od zajtra pozrieť v slovenských kinách, je z názvu chápateľný rôzne. Trailer k nemu vám dáva tušiť, že pôjde opäť o akúsi hru s technológiami a boj dobra proti zlu. To, čo však divák nakoniec vo filme uvidí, nemá nič spoločné s pocitom, ktorý z ukážky získal. Dostáva oveľa viac. Film, ktorý má slušnú nádielku efektov a predsa nimi nie je preplnený, film v ktorom vlastne ani neviete na koho strane celkom stáť a najmä film, pri ktorom si príde na svoje jednak milovník sci-fi žánru, ale aj Johnyho Deppa ako takého. Ten napriek hlavnej úlohe vo svojej živej podobe pobudne len asi polovicu filmu a predsa ho budete mať pred očami po celý čas.

Z príbehu
Bez prezrádzania širšieho základu filmu je príbeh popísateľný síce v pár vetách, no stále budem mať pocit, že by sa dalo napísať ešte viac. Talentovaný vedec v spolupráci s pracovníkmi z viacerých inštitútov pracuje na výskume novej technológie, ktorá by aj vďaka dokonalej mysli mohla pomôcť pochopiť niektoré problémy a prísť na spôsob liečby chorôb, docielenia lepšieho sveta a obnovy rôznych látok. Aspoň tak v skratke by sa dalo povedať to, čo samotný Will Caster v podaní Johnyho Deppa predstavuje na významnej prezentácií. Po nej ho zastrelí muž, ktorý zbraň obráti aj proti sebe. Ako článok teroristickej organizácie bojujúcej proti novým technológiám a pripájaniu organizmov k počítačom sa tak pokúsil zastaviť výskum. Bol však v tomto momente len jedným z mnohých ďalších útočníkov, ktorí sa pokúsili zničiť viacero vedeckých kapacít na rôznych miestach v rovnaký moment. Will po nejakom čase umiera. Jeho partnerka a kolegyňa vidí jediný spôsob, ako zachovať jeho výskum a posunúť sa v ňom ďaleko vpred, v pripojení jeho mysle k počítaču. Tu sa začne odohrávať príbeh, ktorý je z časti predvídateľný, no rozsah toho, čo bude nasledovať je už kvalitným sci-fi.

Je na čo pozerať
Johny Depp je herec, ktorému dokáže sadnúť aj úloha vedca v sci-fi žánri ako je tento, mohla byť marketingovou zárukou a možno ani neprekvapí, že vás neprekvapí. Opäť výborný výkon, v spolupráci s Rebecou Hall. Obom máte možnosť veriť ich výkon a odmyslieť si tak hravo hompáľajúcu sa loď niekde vo vodách Karibiku a neistý chaotický krok Jacka Sparrowa, na ktorého v poslednom čase myslí väčšina národa pri spomenutí hercovho mena. Transcendenciou vznikla nesmierne mocná postava, ktorá zaujme aj náročného diváka obľubujúceho sci-fi z pozemského sveta súčasnosti. Výborná zmes efektov, ktoré nasýtia najmä druhú polovicu filmu spoločne s gradáciou deja, poteší oko diváka, dobrý zvuk zas diváka náročného na to, čo počuje a ako situácie vníma. Po návrate z kina možno i vy budete mať pred očami scénky skladajúcich sa solárnych panelov, paľbu ostrej, či spozorniete pri bezpečnostných kamerách. Samozrejme za predpokladu, že filmu dovolíte naplno sa vtiahnuť do deja. V napätí vás môže držať otázka, ktorá strana je vlastne naozaj dobrá a čo všetko ešte máte možnosť vidieť. Alebo len očakávanie toho, ako sa príbeh vyvinie. Aj keď sme v závere pri slnečniciach čakali všeličo, záver klasicky ponúka možnosť premýšľať.

Po logickej stránke
Sci-fi sa často pohrajú s myšlienkou a nedotiahnu ju do konca. Prípadne len načrtnú možnosti filmu, ale chceli by ste vidieť viac. Po logickej stránke nám klasické sci-fi logiku dávať nemusí, no pokiaľ ju film má, (berme to s rezervou, keďže súčasné technológie nič také stále nedokážu) je to pre neho plus. Transcendencia sa pohráva s myšlienkou ovládnutia sveta pomocou internetu. Mnohým veciam divák nachádza vysvetlenie a chápe postup aj bez toho, aby to vo filme bolo spomenuté. Hoci napríklad vytváranie tabuliek znakov a rozšifrovávanie iných písiem je svet väčšine populácie vzdialený, pre tých čo by mali otázky typu „ako je možné, že Willove myšlienky prenesené do počítača sa vedeli pretvoriť na slová?“, je práve vymenovávanie všetkých možných slov po určitom písmene hlavnej postavy malou odpoveďou na to, ako k tomu mohli dospieť.
Pri sledovaní filmu čakáte neustále zvrat a niečo nové, čím hlavný hrdina vo svojej podobe prekvapí. V snahe vidieť z jeho moci čo najviac ste možno na jeho strane. A nie je celkom jasné, či ste na strane dobra, alebo zla.

Úspech je celkom možný
Aj keď človeku ústa dokážu upchať výborné efekty, výborné obsadenie a kvalitná kamera, stále to chce aj myšlienku spolu s hlbším pohľadom do filmu. Transcendencia v prvom rade zaujme fanúšikov slávneho herca, milovníkov žánru sci-fi a následne všetkých tých, čo po ňom siahnu zo zvedavosti. Ponúkne oveľa viac, než načrtne trailer a hoci ťažko niečo podobné reálne človek v súčasnosti vyvinie, možno by chcel každý mať trochu z takejto moci. Titul nepochybne osloví najmä mladých ľudí a keďže som nezaznamenal príliš hluché miesta, kde by príbeh odrazu zaspal, nemali by ste zaspať ani vy.

Príďte si pozrieť Transcendenciu, o ktorej viac nechcem prezrádzať, už od 17. apríla v slovenských kinách. Ak vám aj týchto niekoľko názorov nedávalo celkom logiku, skúste sa sem vrátiť po pozretí filmu.